BANGUIDE

Välkommen till vår fina bana på Snöå Golfklubb

Den 4 februari 1990 bildas Snöå Golfklubb av ett gäng entusiaster.
Den 27 september blir klubben medlem i
Svenska Golfförbundet och 17 oktober tas det första spadtaget på den nya golfbanan.
Banarkitekt är Åke Persson.

För en bättre överblick på banorna se gärna våra fly over-filmer:

Hole01-scaled.jpg
Slopekalkylator

Scorekort

Scorekort, slopetabeller & lokala regler

Scorecort-Orange.jpg
Scorecort-Normal.jpg
slopetabeller

Lokala regler

LOKALA REGLER OCH TÄVLINGSVILLKOR 2020 FÖR SNÖÅ GOLFKLUBB beslutade av styrelsen i juni 2019.
Golf spelas enligt gällande Regler för Golfspel. Spel- och tävlingshandboken kapitel 1–3 samt följande Lokala regler och Tävlingsvillkor:

LOKALA REGLER OCH TILLFÄLLIGA LOKALA REGLER

Följande lokala regler gäller för allt spel på klubben såvida inget annat anges i samband med en enskild tävling.

PLIKT FÖR BROTT MOT LOKAL REGEL
(om inget annat sägs i den lokala regeln):

Allmän plikt (förlust av hål i matchspel eller två slags plikt i slagspel).

1. Out of bounds (Regel 18)

Gäller där vita pinnar markerar dess gräns.
Droppning med två slags plikt för boll som spelats Out of Bounds eller är Förlorad.

2. Pliktområden (Regel 17)

1. Gäller vid röda/Gula pinnar liksom samma färgmarkering på marken.
2. Hål 7. Vattenhinder. Boll spelad provisorisk under regel 18.3.a

Om det är tveksamt om en boll ligger i eller är förlorad i vattenhindret (dammen framför green), får spelaren spela en andra boll provisorisk enligt någon av de valmöjligheter i regel 17 som är tillämpliga. Om de ursprungliga bollen hittas utanför vattenhindret måste spelaren fortsätta med denna. Om den ursprungliga bollen hittas i vattenhindret skall spelaren antingen:

Spela den ursprungliga bollen som den ligger eller fortsätta med den provisoriska enligt regel 17. Om den ursprungliga bollen inte har hittats eller identifierats inom de tre minuter som tillåts för sökandet, måste spelaren fortsätta med den provisoriska bollen.

3. Speciella eller tvingande lättnadsförfaranden
Områden som är märkta med blåvita pinnar avser mark under arbete, MUA, och om bollen ligger där måste den droppas utanför området utan pliktslag.

4. Onormala banförhållanden (Regel 16) och organiska föremål
a) Mark under arbete

1. Områden, som är märkta med blå pinnar avser MUA och man får välja om man vill droppa bollen utanför området utan plikt eller spela den som den ligger.

b) Oflyttbara tillverkade föremål

1. Gulsvart pinne som markerar 150 m till mitten av green. Regel 16.1.

TÄVLINGSVILLKOR

Tillfälliga tävlingsvillkor för en enskild tävling finns angivna på tävlingsinbjudan.